Rentemiddeling bij meer banken binnen handbereik

Geplaatst op: 24-09-2015, 10:12:15

Staatssecretaris Wiebes (Financiën) gaat de fiscale belemmeringen rondom rentemiddeling nog dit jaar wegnemen.

Dat blijkt uit een brief die hij begin deze week aan de Tweede Kamer schreef.

Wiebes is van plan boeterente in fiscaal opzicht te beschouwen als rente, en niet langer als kosten. Dat maakt de administratie van banken eenvoudiger. Bovendien is dan duidelijk dat de huiseigenaar aftrek kan krijgen voor de boeterente. Niet alleen bij betaling ineens, maar ook als de boete wordt uitgesmeerd over een langere periode.

De staatssecretaris komt tot dit standpunt na overleg met de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB). Hij schrijft in de brief aan de Kamer: ‘Met de beschreven oplossing worden banken naar mijn idee volledig tegemoet gekomen in hun bezwaren. Ik ga er dan ook van uit dat er voor de banken geen (fiscale) belemmeringen meer zijn om rentemiddeling actief aan te bieden.’ Het ziet er naar uit dat de staatssecretaris deze verduidelijking uiterlijk november opneemt in een beleidsbesluit, vooruitlopend op wetgeving.

Rentemiddeling kan ervoor zorgen dat het oversluiten van een hypotheek veel aantrekkelijker wordt. Normaliter moet een huiseigenaar bij tussentijds oversluiten namelijk een forse eenmalige boete betalen, maar met rentemiddeling wordt die boete over een langere periode uitgesmeerd.

Sommige banken, zoals ING en SNS Bank, bieden al rentemiddeling aan. Andere banken, zoals Rabobank en ABN Amro, doen het nog niet, vooral vanwege de fiscale onduidelijkheden.

Oproep
Vereniging Eigen Huis zwengelde de discussie over rentemiddeling in april van dit jaar aan. UIt onderzoek van de vereniging bleek dat slechts een klein deel van de aanbieders rentemiddeling aanbiedt. Dat betekent dat veel huiseigenaren niet kunnen profiteren van de actuele, historisch lage rente. De vereniging riep alle geldverstrekkers daarna per brief op om rentemiddeling te gaan aanbieden. Ook stuurde Vereniging Eigen Huis een brief aan minister Blok (Wonen) en staatssecretaris Wiebes, om zo snel mogelijk duidelijkheid te geven over enkele fiscale onduidelijkheden.

'Wij zijn blij met de voorgenomen besluitvorming', zegt Rob Mulder, directeur Belangenbehartiging van Vereniging Eigen Huis. 'En we roepen banken en verzekeraars op niet langer te wachten met het aanbieden van rentemiddeling.' De vereniging vraagt op korte termijn alle geldverstrekkers vanaf welke datum zij hun klanten actief benaderen met voorstellen voor rentemiddeling.

Bron: www.eufin.nl van 24 september 2015.